Zakupy w czasach kryzysu – czy odmawiać sobie wszystkiego?

Jak zarządzać budżetem domowym w niepewnych czasach?

Sytuacja, z którą obecnie się mierzymy powoduje, że dość często “zaciskamy pasa”. Często
odmawiamy sobie przyjemności, boimy się inwestować, czy od czasu do czasu szaleć.
Pytanie, czy oby na pewno sytuacja nas do tego zmusza, czy może jednak to tylko nasze
wyobrażenia i nasza głowa powoduje, że tak właśnie działamy?

Przede wszystkim porządek w naszych finansach

Bez względu na sytuację zewnętrzną to jest najważniejsze – świadome zarządzanie
pieniędzmi. Wielu z nas kojarzy się to z trudnymi obliczeniami, z wielkimi skomplikowanymi
tabelkami. A tak naprawdę jest ono niezwykle proste.

❶ ??

Po pierwsze:

Musisz wiedzieć jak obecnie wygląda Twoja sytuacja. Czyli ile zarabiasz oraz
ile i w jaki sposób wydajesz. Wystarczy przeanalizować wyciąg bankowy. Te informacje są
dostępne dla Ciebie bez używania wyższej matematyki, na wyciągnięcie ręki. Wielu ludzi
mówi, że pieniądze uciekają im przez palce. Wystarczy nimi zarządzać, a nie pozwalać się
im bezwiednie rozchodzić. Do tego może posłużyć Ci Twój wyciąg bankowy z konta.

❷ ??

Po drugie:

Podziel wydatki na kategorie. Do najczęściej używanych kategorii należy dom,
jedzenie, transport, rozrywka, dzieci. Kiedy masz ustalone kategorie, będzie Ci łatwiej
analizować. Bez tego trudno jest wprowadzić racjonalne decyzje do naszego życia.

❸??

Po trzecie:

Sprawdź, czy gdzieś przypadkiem nie wydajesz pieniędzy w sposób
niekontrolowany. Zobacz, czy gdzieś suma wydatków Cię nieco zaskoczyła. Swojego czasu
ja byłam bardzo zaskoczona, ile pieniędzy wydaję na transport. Przyjrzałam się tematowi i
podjęłam decyzje, że potrzebuję zmiany w tym zakresie.

❹??

Po czwarte:

Uporządkuj te grupy. To w praktyce oznacza, że nie masz obowiązku sobie
niczego odmawiać. Jedyne o co w tym chodzi, to podejmuj świadome decyzje, ile chcesz
wydawać na każdą kategorię wydatków. Tutaj posłużę się przykładem mojej znajomej. Po
takiej analizie wydatków okazało się, że kupuje całkiem sporo jedzenia do domu z zamiarem
jedzenia posiłków w domu. Ale potem ze zmęczenia, pośpiechu zjada posiłki na mieście, w
wyniku czego wyrzucała jedzenie z lodówki.Większość z nas ma teraz pewnie wyobrażenie, że zamiast jedzenia na mieście zaczęła gotować.

❺??

Po piąte:

Konsekwentnie realizuj swoje założenia i raz na jakiś czas sprawdzaj, czy nic się
nie zmieniło.
W temacie konsekwencji chyba najczęściej się sypie nasz plan. Nie ma się co oszukiwać
żyjemy w dobie konsumpcjonizmu. Z każdej strony atakują nas reklamy, a każda kolejna
krzyczy głośniej – KUP MNIE!

W temacie bycia konsekwentnym może pomóc Ci:
  • System kopertowy – czyli w momencie, gdy otrzymujesz wynagrodzenie wypłacasz
    tyle ile chcesz (możesz zostawić jakąś część na inwestycje lub po prostu na
    przyszłość). A w drugim kroku dzielisz te pieniądze na koperty z tytułami jedzenie,
    wakacje, kosmetyki, rozrywka itp. Dzięki temu jak skończą Ci się pieniądze w jednej
    z nich, to nie będziesz już więcej wydawać. Dla osób, które mają problemy z
    konsekwencją, taki namacalny sposób wydaje się być bardzo przekonywujący.
  • System priorytetyzacji wydatków – to prosta zasada, która dzieli wydatki na trzy
    kategorie. Takie, które MUSZĘ kupić (np. jedzenie, opłaty za mieszkanie, lekarstwa),
    takie które POWINNAM kupić (np. paliwo do samochodu – choć jak trzeba przesiądę
    się na komunikację miejską) i takie, które MOGĘ kupić np. nowe ubrania.
  • Zasada 48h – to usłyszałam od Katarzyny Ciupa-Wojtasik. Czyli kiedy jest w sklepie i
    chce kupić rzecz nieplanowaną. Umówmy się, że najczęściej dotyczy to butów i
    ubrań. Przymierza wybraną rzecz i zostawia w sklepie. Jeżeli po 48h nadal o niej
    pamięta, to wtedy dokonuje zakupu. Kasia mówi, że w ciągu roku tylko raz zdarzyło
    się jej, że wróciła po taki nieplanowany zakup.

Jak widzisz, temat budżetu domowego nie jest wcale taki skomplikowany. A zapanowanie
nad tym, ile mam pieniędzy oraz w jaki sposób wydaję i chcę wydawać swoje pieniądze,
pozwala na odzyskanie sprawczości i świadomego decydowania o tym, gdzie chcesz
rozdysponować swoje pieniądze.

Więcej na temat pieniędzy i racjonalnego zarządzania swoim budżetem znajdziesz w
książce, wydanej przez markę ZUS to nie MUS “Jak zarządzać pieniędzmi w czasach
kryzysu?”, którą możesz nabyć TUTAJ

O Autorce:

Justyna Broniecka
Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej
misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby
przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory.

Przeszkoliła ponad 5 tys. osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w
szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i
ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek
międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności
przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM
(Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top